Varje förvaltning inom staden ansvarar för hanteringen av sina sociala medier och för att dessa hålls uppdaterade. Staden har ett antal stadsgemensamma sociala medier.

Helsingborgs stads stadsgemensamma sidor

Helsingborgs stad på Facebook: På stadens Facebooksida kan du ställa frågor eller kommentera inlägg som görs. Dina frågor besvaras av Helsingborg kontaktcenter.

Helsingborgs stad på Twitter: På vårt twitterkonto publicerar vi nyheter, länkar till pressmeddelanden eller lägger ut viktig information vid exempelvis en krissituation.

Helsingborgs stad på Instagram: Det här kontot hanteras av stadens medarbetare där du under en vecka får följa en medarbetares vardag.

Helsingborg på Instagram: På det här Instagramkontot kan du ta del av nyheter och annat smått och gott om Helsingborgs stad och Helsingborg.

Helsingborgs stad på Youtube: Här publicerar vi filmklipp från staden. Det kan handla om allt ifrån informationsfilmer till nedslag i någon av stadens verksamheter.

Helsingborgs stad på Bambuser: Bambuserkontot använder vi för att livesända olika händelser och evenemang i  staden, till exempel presskonferenser.

Så jobbar vi med sociala medier

När Helsingborgs stad använder sociala medier har vi chansen att kommunicera med dig på ett mer direkt och lätt sätt än vad vi tidigare har kunnat. Det tycker vi om! Men det ställer vissa krav på hur vi förhåller oss till detta ”nya” sätt att föra dialog.

Stadens kommunikationspolicy styr hur staden ska kommunicera och gäller för all kommunikation inom staden. Även för sociala medier.

Varje förvaltning ansvarar för sitt deltagande på sociala medier och för informationen som presenteras där. Vi jobbar aktivt för att:

  • Innehållet ska vara sakligt, objektivt och opartiskt.
  • Synpunkter och kommentarer ska besvaras snabbt, korrekt och personligt.
  • Läsare ska lätt kunna komma i kontakt med den ansvariga för sidan.

Alla sociala medier i Helsingborgs stad