Omsorg om äldre

Kommunens äldreomsorg är till för dig som är gammal

och behöver hjälp.

Du kan få hjälp på olika sätt.

Viss hjälp kostar pengar och annan hjälp är gratis.

 

För att få hjälp

ska du tala med en biståndshandläggare

på kommunens vård- och omsorgsförvaltning

Ring telefonnummer 042-10 40 40.

 

När du behöver vård och omsorg kan du få hjälp.

Du kan få hemtjänst i ditt hem

och hjälp med det du behöver för att kunna bo kvar hemma.

 

Hemtjänsten åker hem till dem som behöver hjälp. 

De hjälper dig att stiga upp och tvätta dig.

De kan också se till så att du får din medicin.

 

Det finns även andra sorters stöd för dig

Exempel på stöd är trygghetslarm, dagverksamheter, mötesplatser och korttidsboende.

 

Fixartjänster

Alla som har fyllt 70 år

kan få hjälp att byta lampor,

hänga gardiner och annat.

Det kallas fixartjänster.

Du kan ringa direkt till fixarna på telefon 042-10 43 31.

 

Vårdboende

För gamla människor som inte klarar

att bo kvar i sitt eget hem finns vårdboende.

Där arbetar personal på dagen och på natten

för att ta hand om gamla och sjuka.

 

Färdtjänst

Färdtjänst är till för personer

som har svåra funktionsnedsättningar.

Kan du inte ta dig till och från olika platser med egen bil

eller buss kan du få åka taxi.

Kontakta Skånetrafiken, telefon 0771-77 50 50.

 

Gemenskap

Vill du träffa andra människor 

kan du komma till en träffpunkt. .

Det är lokaler där ni kan prata

och ta en kopp kaffe tillsammans.

Ibland är det sång och musik på träffpunkterna.

 

Kontakt

Har du frågor om äldreomsorg

kan du ringa till vård- och omsorgsförvaltningen

på telefonnummer 042-10 40 40.

Kontakt

Vård- och omsorgsförvaltningen Kundcenter

  • Vård- och omsorgsförvaltningen Kundcenter

    Adress
    Carl Krooks gata 10
    Visa på karta
    Telefonnummer
    042-104040
    Öppettider
    Måndag, tisdag, torsdag och fredag 10:00-16:30. Onsdag 10:00-18:00. Öppet sista lördagen varje månad 10:00-13:00.
Skicka en fråga
STÄNG

Skicka meddelande

Dina kontaktuppgifter

Namn


Telefonnummer:

E-postadress

Skicka en kopia av meddelandet till angiven e-postadress